Церкву Сантіссіма Аннунціата, побудовану в 1250 році орденом сервітів (Слуги Марії), прийнято вважати центром площі Сантіссіма Аннунціата. Нинішній вигляд ця базиліка отримала в 1444 - 1477 роках, піддавшись реконструкції під керівництвом Мікелоццо і Леона Батіста Альберті. Риси стилю бароко з'явилися в церкві до XVIII століття, що додало базиліці несподівано святковий вигляд. У церкві сьогодні поміщається невеликий музей живопису, званий також «Монастир обітниць». У ньому зберігаються такі знамениті фрески, як «Вознесіння Мадонни» Россо Фьорентіно, «Благовіщеня» Якопо Понтормо і «Заручини Марії» Франчабіджо. Особливою витонченістю відрізняються фрески Андреа дель Сарто «Народження Марії» і «Прибуття волхвів до Віфлеєму».
Західну сторону площі займає лоджія дей Серві ді Марія, побудована між 1516 і 1525 роками за проектом Антоніо да Сангалло Старшого і Баччо д?Аноло для жебрацького ордену Слуг Марії. На фронтонах лоджії збереглись переплетені літери S – знак ордену Слуг Марії. Зараз тут готель.
На південній стороні привертає увагу палаццо Гріфоні-Будіні-Гаттай. Він є видатним зразком флорентійської палацової архітектури епохи Відродження. Уголіно Гріфоні, секретар Великого Герцога Тоскани Козімо I, доручив архітекторові Бартоломео Амманнаті побудувати його у 1561-1564 роках. Родина Будіні Гаттай, яка придбала будівлю в 1890 році, провела повну реконструкцію інтер'єрів. Багато обставлені і прикрашені фресками кімнати є одними з найвидатніших і в той же час кращими з тих, що збереглися, зразків внутрішнього оздоблення будинків вищого класу у Флоренції на рубежі століть.
Найцікавіша будівля, на мій погляд, - Сиротинець, але про нього я підготую окрему сторінку. В центрі площі пам’ятник великому герцогу Фердинандо І. Це одна з останніх робіт Джамболоньї, який вже досяг міжнародного визнання завдяки своїм кінним статуям. Кінний пам’ятник Великому Герцогу Фердинандо І розпочав робити Джамболонья, а завершив після його смерті його достойний учень П?єтро Такка у 1608 році. Скульптура була відлита з бронзи у 1602 році, а вся робота над пам’ятником була завершена у 1607 році. Частина бронзи на пам’ятник була використана з гармат турецьких галер, захоплених лицарями військового ордену святого Стефана. Пам’ятник був встановлений у жовтні 1608 року на честь одруження Козімо ІІ з Марією Магдалиною Австрійською.
Але , крім пам’ятника, є на площі ще дві дуже незвичні скульптури, мимо яких пройти не можна. Це фонтани дель Такка. Два фонтани, що зображують морських монстрів, розташовані по різні боки площі Сантіссіма Аннунціата. Вони були встановлені у 1641 році. Автор – П?єтро Такка – працював над ними з 1627 року разом з двома учнями – Бартоломео Сальвіні і Франческо Марія Бандіні. Ці скульптури вважаються шедеврами серед творів маньєристів за їх красу і гармонію, використання різноманітної морської символіки – мушлів, риб, водоростей і масок. Підпис автора (PETRUS TACC) можна побачити на кожному з фонтанів.
The Church of Santissima Annunziata, built in 1250 by the Order of Servites (Servants of Mary), is considered the center of Santissima Annunziata Square. This basilica received its current appearance in 1444 - 1477, undergoing reconstruction under the leadership of Michelozzo and Leon Battista Alberti. Features of the Baroque style appeared in the church until the XVIII century, which gave the basilica an unexpectedly festive look. Today the church houses a small museum of painting, also called the "Monastery of Vows". It preserves such famous frescoes as "The Ascension of the Madonna" by Rosso Fiorentino, "The Annunciation" by Jacopo Pontormo and "The Engagement of Mary" by Franchabiggio. The frescoes of Andrea del Sarto "The Birth of Mary" and "The Arrival of the Magi in Bethlehem" are particularly elegant.
The western side of the square is occupied by the loggia dei Servi di Maria, built between 1516 and 1525 according to the design of Antonio da Sangallo the Elder and Baccio d? Anolo for the Beggar's Order of the Servants of Mary.
Intertwined letters S, a sign of the Order of the Servants of Mary, have been preserved on the pediments of the loggia. Now here is a hotel.
On the south side attracts the attention of the palazzo Grifoni-Budini-Gattai. It is an outstanding example of Florentine palace architecture of the Renaissance. Ugolino Grifoni, secretary to the Grand Duke of Tuscany Cosimo I, commissioned the architect Bartolomeo Ammannati to build it in 1561-1564. The Budini Gattai family, who bought the building in 1890, underwent a complete renovation of the interiors. Many of the rooms, decorated and decorated with frescoes, are some of the most remarkable and at the same time the best surviving examples of the interior decoration of high-class buildings in Florence at the turn of the century.
The most interesting building, in my opinion, is the Orphanage, but I will prepare a separate page about it. In the center of the square is a monument to Grand Duke Ferdinando I.
This is one of the last works of Giambologna, who has already achieved international recognition for his equestrian statues. The equestrian monument to the Grand Duke Ferdinando I began to be made by Giambologna, and was completed after his death by his worthy disciple P? Etro Takka in 1608. The sculpture was cast in bronze in 1602, and all work on the monument was completed in 1607. Part of the bronze on the monument was used from the guns of Turkish galleys captured by the Knights of the Military Order of St. Stephen. The monument was erected in October 1608 in honor of Cosimo II's marriage to Mary Magdalene of Austria.
But in addition to the monument, there are two very unusual sculptures in the square, which can not be missed. These are the fountains of del Tacca. Two fountains depicting sea monsters are located on opposite sides of the square of Santissima Annunziata. They were installed in 1641. Author - P?
Etro Takca - worked on them since 1627 with two students - Bartolomeo Salvini and Francesco Maria Bandini. These sculptures are considered masterpieces among the works of Mannerists for their beauty and harmony, the use of various marine symbols - shells, fish, algae and masks. The author's signature (PETRUS TACC) can be seen on each of the fountains.