Живерни – то ли городок, то ли деревня, недалеко от Вернона. Поселение упомянуто впервые в XI веке под латинизированным названием Giverniacum. Предполагается, что название произошло от кельтского слова «козел». Поселение было владением аббатств. Дольше других им владело руанское аббаство Сен-Уэн.
Поселение представляет собой одну длинную главную улицу. Эта улица носит имя Моне. На ней находятся все значимые объекты. Ее пересекают несколько маленьких. На главной улице находится дом Моне, музей импрессионизма, туристический офис, ателье художников, рестораны, церковь, кладбище.
Группы входят в дом Моне со стороны парковки. Одиночные туристы – со стороны главной улицы (дом Моне стоит на ней). Возле дома художника разбит сад, похожий на регулярный. Водный же сад (который был натурой для кувшинок Моне) находится немного дальше: нужно пройти подземным переходом. По моему мнению, водный сад интереснее и необычнее. Он сделан в стиле английских парков, производит впечатление заросшего. В то время как сад у дома художника почти полностью закрыт (его можно обойти по периметру, не заходя внутрь) и в нем нет этого ощущения наложившего отпечаток времени (или он реконструируется? ). В доме нет картин Моне (только копии). Но есть японские гравюры, которыми был увлечен художник. Рядом есть загон для животных «для создания атмосферы времен художника» (тогда животные тоже были).
Если выйти из дома на главную улицу, то нужно повернуть налево, чтобы увидеть остальные места в Живерни. Первым будет музей импрессионистов. Они поселились в местечке даже раньше художника; Моне обосновался в доме в 1883 г. и прожил здесь до своей смерти в 1926 г. Падчерица художника (дочь второй жены) вышла замуж за американского импрессиониста. Примерно напротив через улицу находится туристический офис. Там можно взять карту места, с которой обследовать оставшиеся достопримечательности. Дальше по той же стороне, что и музей импрессионистов находится «партер», где воссоздано маковое поле. В середине лета как раз можно увидеть цветущие маки, васильки, овес.
Дальше по улице можно дойти до церкви, где Моне сочетался с второй женой, рядом с которой они и другие родственники похоронены. Могила находится справа от церкви на подъеме к основному кладбищу. Первая могила (или памятник) посвящены тем, кто погиб в 1944 г. За ней, заросшая цветами могила семьи Моне. Еще дальше, слева от ее, находится могила первого мужа Алисы Ошене (вторая жена художника).
Церковь Св. Радегунды относят к XI-XII векам (расцвет герцогства Нормандия). Часть ее пристроена в XV веке.
Радегунда жила в VI веке. Была дочерью короля Тюрингии, женой короля франков Хлотаря I. Она уже была христианкой, хотела посвятить себя религии, когда ее выдали замуж за язычника Хлотаря I. В замужестве она много помогала окружающим. После того как Хлотарь убил ее брата, она покинула двор, основала монастырь Святого Креста в Пуатье и ушла туда.
Есть легенда, где говорится, что, ужаснувшись убийству, она сбежала из дворца. Ее преследовали. Убегая через голое еще поле, она истово молилась, чтобы ее не догнали. И бог совершил чудо: вокруг Радегунды вырос овес, который ее скрыл. Хлотарь, увидев такое чудо, уверовал, принял христианство и отпустил жену в монастырь. Поэтому Радегунду иногда изображают с колосьями овса в одной руке и книгой – в другой. Говорят, что она исцеляет больных кожными заболеваниями. У церкви в Живерни есть камень, говорят, что если к нему прикоснуться, можно избавиться от такого рода болезней.
Giverny is either a town or a village, not far from Vernon. The settlement was mentioned for the first time in the 11th century under the Latinized name Giverniacum. It is assumed that the name comes from the Celtic word for "goat". The settlement was the domain of the abbeys. The Rouen abbey of Saint-Ouen owned it longer than others.
The settlement is one long main street. This street is named after Monet. It contains all the important objects. It is crossed by several small ones. On the main street there is Monet's house, an impressionist museum, a tourist office, artists' ateliers, restaurants, a church, a cemetery.
Groups enter Monet's house from the side of the parking lot. Single tourists - from the side of the main street (Monet's house stands on it). Near the artist's house there is a garden, similar to a regular one. The water garden (which was the nature of Monet's water lilies) is a little further: you need to go through an underground passage. In my opinion, the water garden is more interesting and unusual.
It is made in the style of English parks, gives the impression of being overgrown. While the garden near the artist's house is almost completely closed (it can be walked around the perimeter without going inside) and it does not have this feeling of being imprinted by time (or is it being reconstructed? ). There are no Monet paintings in the house (only copies). But there are Japanese engravings that the artist was passionate about. Nearby there is a corral for animals "to create an atmosphere of the times of the artist" (then there were also animals).
If you leave the house on the main street, then you need to turn left to see the rest of the places in Giverny. The first will be the Impressionist Museum. They settled in the town even before the artist; Monet settled in the house in 1883 and lived here until his death in 1926. The artist's stepdaughter (daughter of his second wife) married an American impressionist. Approximately across the street is the tourist office.
There you can take a map of the place from which to explore the remaining attractions. Further along the same side as the Impressionist Museum is the “parterre”, where a poppy field is recreated. In the middle of summer, you can just see flowering poppies, cornflowers, oats.
Further down the street you can walk to the church where Monet was married to his second wife, next to which they and other relatives are buried. The grave is located to the right of the church on the rise to the main cemetery. The first grave (or monument) is dedicated to those who died in 1944. Behind it, the grave of the Monet family overgrown with flowers. Even further, to the left of her, is the grave of the first husband of Alice Oshenet (the second wife of the artist).
The Church of St. Radegunde belongs to the XI-XII centuries (the heyday of the Duchy of Normandy). Part of it was added in the 15th century.
Radegunda lived in the 6th century. She was the daughter of the king of Thuringia, the wife of the king of the Franks Chlothar I.
She was already a Christian, she wanted to devote herself to religion, when she was married to the pagan Chlothar I. In her marriage, she helped others a lot. After Chlothar killed her brother, she left the court, founded the monastery of the Holy Cross in Poitiers and went there.
There is a legend that says that, horrified by the murder, she fled the palace. She was pursued. Running away through the still bare field, she earnestly prayed that they would not catch up with her. And God performed a miracle: oats grew around Radegunda, which hid her. Chlothar, seeing such a miracle, believed, converted to Christianity and let his wife go to the monastery. Therefore, Radegunda is sometimes depicted with ears of oats in one hand and a book in the other. It is said that she heals patients with skin diseases. The church in Giverny has a stone, they say that if you touch it, you can get rid of this kind of disease.