Билеты для посещения советую покупать на сайте, тогда не нужно будет стоять в очереди, что сделает экскурсию более приятной. В Пантеон пришли потому, что это такой же символ Парижа, как Лувр или Эйфелева башня. Это здание задумывалось Людовиком XV как церковь, а в результате революции, стало мавзолеем великих французов. Осмотр начали со склепа: здесь похоронен Вальтер, Дюма-отец, Золя, семья Кюри и многие другие персоны, которыми гордится Франция. Ведь на фасаде так и написано: Великим людям благодарная отчизна.
В центре под огромным куполом привлекает всеобщее внимание копия маятника Фуко (к сожалению, оригинал упал на мраморный пол Музея искусств и ремесел в Париже и разбился).
На верхнем уровне тоже есть, что посмотреть. Грандиозные фрески, скульптуры и, думаю, интересное для всех-смотровая площадка (за дополнительную плату). У кого со здоровьем сложности, то лучше не подниматься. Более 200 ступеней, кое-где очень крутых. Поражает монументальность сооружения и его масштабность.
I advise you to buy tickets for visiting on the site, then you will not have to stand in line, which will make the tour more enjoyable. They came to the Pantheon because it is the same symbol of Paris as the Louvre or the Eiffel Tower. This building was conceived by Louis XV as a church, and as a result of the revolution, it became the mausoleum of the great French. The inspection began from the crypt: Walter, Dumas pè re, Zola, the Curie family and many other persons that France is proud of are buried here. After all, it is written on the facade: A grateful fatherland to great people.
In the center, under a huge dome, a copy of Foucault's pendulum attracts everyone's attention (unfortunately, the original fell on the marble floor of the Museum of Arts and Crafts in Paris and broke).
There is also something to see at the top level. Grandiose frescoes, sculptures and, I think, interesting for everyone, the observation deck (for an additional fee). For those with health problems, it is better not to rise.
Over 200 steps, some very steep. The monumentality of the building and its scale are striking.