У випадкового перехожого на Гусовій вулиці може від несподіванки перехопити серце: на сталевий щоглі, що стирчить з даху одного з дому, бовтається людина! Хто це? Шибеник-самогубець або людина, яка потрапила в біду?! Трапляється і так, що схвильовані туристи викликають поліцейських або пожежних. Що ж, на подібну увагу до свого дітища і розраховував скульптор-провокатор Давид Черни (David Cerny), підвісивши в 1997 році на празькій вулиці скульптуру людини, що тримається рукою за балку.
Унікальна скульптура заввишки в 220 см - одне з багатьох творінь всесвітнього відомого чеського скульптора в Празі. Незмінно епатуючий і часто дратуючий співгромадян своїми роботами Черни заробив проте міжнародне визнання. Скульптура «шибеника» («Viselec») об'їздила світ і була «вивішена» на Чеському культурному центрі в Берліні, на Національному театрі і на посольстві Чеської Республіки в Лондоні і багатьох інших. На виставці в Чикаго в 2007 році навіть трапився казус з поліцією, яка приїхала «рятувати» потенційного самогубця.
Але невже «шибеник» був створений тільки з метою викликати переляк? Деякі чеські обивателі, та й інші представники колишнього Східного Блоку, знаходять портретну схожість скульптури з Володимиром Леніним і бачать в роботі політичну сатиру на комуністичний рай, який наказав довго жити. Однак сам скульптор стверджує, що фігура уособлює австрійського батька психоаналізу Зиґмунда Фрейда.
Професор вчепився однією рукою за рятівну балку і як би завис над прірвою Несвідомого, в яке він одним з перших заглянув на зламі XIX і XX століть. Продовжуючи гру з публікою, Чорни пропонує й інше, більш скандальне, тлумачення: скульптура символізує відірваність інтелігенції від простого народу, якому чужі нетрі психоаналізу. Провокація вдалася на славу: інтерес до твору не згасає, і пропоновані трактування дозволяють сучасним психоаналітикам заглянути в потаємні куточки свідомості тлумачів.
A casual passer-by on Gusova Street may suddenly catch his heart: a man is hanging out on a steel mast sticking out of the roof of one of the houses! Who is this? Suicide gallows or a person in trouble ? ! It also happens that excited tourists call the police or firefighters. Well, the sculptor-provocateur David Cerny was counting on such attention to his offspring when he hung a sculpture of a man holding a beam in his hand on a street in Prague in 1997.
The unique sculpture, 220 cm high, is one of many works by the world-famous Czech sculptor in Prague. However, Cherny, who invariably shocked and often irritated his fellow citizens with his works, earned international recognition. The sculpture of the gallows ("Viselec") traveled the world and was "hung" at the Czech Cultural Center in Berlin, at the National Theater and at the Embassy of the Czech Republic in London and many others.
At an exhibition in Chicago in 2007, there was even an incident with the police, who came to "rescue" a potential suicide.
But was the "gallows" created only to cause fear? Some Czech citizens, as well as other representatives of the former Eastern Bloc, find a portrait resemblance to the sculpture with Vladimir Lenin and see in the work a political satire on the communist paradise, which ordered a long life. However, the sculptor himself claims that the figure represents the Austrian father of psychoanalysis, Sigmund Freud.
The professor clung with one hand to the lifeline and seemed to hover over the abyss of the Unconscious, which he was one of the first to look at the turn of the XIX and XX centuries. Continuing the game with the audience, Chorny offers another, more scandalous, interpretation: the sculpture symbolizes the isolation of the intelligentsia from the common people, who are alien to the slums of psychoanalysis.
The provocation was a success: interest in the work does not fade, and the proposed interpretations allow modern psychoanalysts to look into the secret corners of the minds of interpreters.